Is het mogelijk om vis in de supermarkt te kopen van vissers die met naam en toenaam aan je worden voorgesteld? Het duurzame vismerk Fish Tales van onze visexpert Bart van Olphen doet dit al jaren. Onder het mom van ‘ken je vissers, dan weet je waar je product vandaan komt’, reist Bart de wereld over om met vissers, hun families, bemanningsleden en collega’s een relatie op te bouwen. Dus wie dacht dat er acteurs op de verpakkingen van Fish Tales staan: think again!
De vissers van Fish Tales die met hun gezichten op de verpakkingen sieren zijn spokesperson voor hun visserijgemeenschap. Ze vertellen namens de gehele community over duurzame vangstmethoden en visverwerking, maar ook over hoe de vissers zelf wonen, eten en leven. Bart: ‘Zo hebben we Maxine die in Alaska met haar familie op ketazalm vist, Zaky die op de Malediven onderdeel is van een tonijnvisserijgemeenschap en David, een geweldige visserman die met een klein groepje bemanningsleden op sardines vist voor de kust van Cornwall. Ik heb ze allemaal meermaals ontmoet, met ze gesproken, gevist en gegeten. Die gezichten zijn dus van echte mensen. De foto’s genomen door een fotograaf of soms zelfs door mijzelf tijdens een bezoek aan de visserij. De verhalen over de visser op mijn website gebaseerd op gesprekken die ik met ze heb gevoerd.’ De boten van de vissers zijn eveneens te volgen met een online botentracker. ‘Zo kun je bijvoorbeeld zien waar sardinevisser David vaart met zijn boot de ‘Serene Dawn’.’
Wil je meer weten? Lees erover op fish-tales.com of in een van Bart’s vele boeken, zoals zijn nieuwste ‘Koken met vis uit blik 2’.